האם המציאות שנוצרה אמורה להרחיק את היזם מהשוק או שמא נפתחות בפניו הזדמנויות חדשות?
ראיון עם תמיר פלג, מנכ"ל ומייסד מכללת יוזמות
הזמנים אינם בטוחים, ולבעלי העסקים בכלל ויזמים בפרט, מצב החירום בבריאות הציבור הפך את השוק לסביבה מסובכת ומפחידה. ההנחיות להתרחקות חברתית עשויות להיות לא נוחות, וחברות רבות מתמודדות עם הפסדים לטווח קצר ותחזית עגומה.
האם מציאות זו שנוצרה אמורה להרחיק את היזם מהשוק או שמא נפתחות בפניו הזדמנויות חדשות?
ואם הן אכן קימות מה צריך בכדי לעלות שוב על האוכף ולדהור לעבר הזריחה?
במאמר זה אציג בפניכם מספר מקרים אשר יאפשרו לך להתבונן במציאות דרך עדשה חדה וממוקדת.
לנוכח מגפת הקורונה העולמית, על היזמים להתמודד עם מציאות חדשה: לא זו בלבד שמדובר במשבר תברואתי ובריאותי ענק שמשפיע על מיליוני אנשים אלה גם יוצר מציאות כלכלית עגומה בעולם כולו
אם אתה נמצא בענפי קניות מקוונים, אספקת מזון, משחקי וידאו או ועידת וידאו, שם העסקים פורחים כרגע, זו תמונה שונה לחלוטין מאשר אם אתה מנהל עסק בענפי המלונות, המסעדות, הקמעונאות, הבידור או הספורט.
אותם יזמים בתחומים המושפעים מהמשבר הנוכחי צריכים להיות מוכנים לאבד 50% עד 80% מהמחזור שלהם, כמו גם חלק גדול משווי השוק שלהם. לדוגמא, Airbnb פלטפורמת ההשכרה לטווח הקצר שהייתה גם שחקנית עולה בשנים האחרונות תכננה להיכנס לשוק המניות בשנת 2020, אך ההנפקה תידחה כעת לשנה הבאה. לפי ה "פייננשל טיימס ", החברה קיצצה ב -16% משווי השוק הפוטנציאלי שלה, שירד מ -31 מיליארד דולר ל – 26 מיליארד דולר. ורק כדי להדגיש את ההשפעה המסחרית של המגפה, Airbnb הודיעה לאחרונה כי היא מפטרת כ -1,900 אנשי צוות – כ -25% מכוח העבודה שלה.
אבל בואו נהיה חיוביים ישנן שתי מחשבות חיוביות שעלינו לזכור תמיד:
יזמים הם לוחמים, בעלי אופי אופטימי וגמיש הם יתגברו על התקופה הקשה הזו מכיוון שב DNA שלהם חשוב להתרומם בחזרה.
לכל משבר יש נקודת סיום. וזה יהיה הרמז ליזמים לבצע משהו חדש.
הענפים שהושפעו ביותר מ- המשבר הנוכחי במיוחד בענפים "חברתיים" כמו אירוח, יכלו לנצל את ההזדמנות לחדש ולרענן את המודלים העסקיים שלהם כדי להגדיל את נקודות המגע עם לקוחותיהם.
הטיפים שלי ליזמים לניהול המשבר הזה הם כי כל חברה זקוקה לשלושה נכסים בכדי להיות רווחיים וקיימים:
1. הנכס הראשון שלך: כסף
המשך לשחק כדי לנצח, לא לשרוד קבל את המציאות והבן שהתוכנית העסקית הקודמת שלך מיושנת ולא רלוונטית; ואז התכונן ותכנן תרחיש למקרה הגרוע ביותר. כי אתה צריך להתמודד עם המציאות הנוכחית.
שאל את עצמך:
- איפה היית בתחילת 2020? האם במצב טוב או לא, ומדוע?
- איפה תראה את עצמך ברבעון הראשון או השני של 2021?
- כמה כסף יש לך במזומן היום?
- כמה כסף אתה צריך כדי להישאר בחיים במהלך 12 החודשים הקרובים?
2. הנכס השני שלך: המומחיות שלך, וההתאמה לשוק שלך
נצל את ההזדמנות הזו כדי לשפר את היסודות שלך ולהפוך אותם לחזקים יותר.
התמקד במוצר שלך שפר או התאם אותו למצב החדש, למשל יצרני משקאות אלכוהוליים ומפעלי בדים אשר זיהו הזדמנות והפכו ליצרני מוצרי חיטוי ומסכות.
זה הזמן לשנות או להתאים את האסטרטגיה שלך ולהמציא תפיסות חדשות.
הגיע הזמן גם לחדש ולגבש שיתופי פעולה חדשים למשל מסעדות יכולות לעבור ולספק אוכל או מנות למשלוח באמצעות שיתופי פעולה עם תן ביס ווולט או אפליקציות מזון אחרות למשלוח – דבר שעסקים רבים לא היו מעלים על דעתם חודש לפני כן במיוחד מסעדות נחשבות.
3. הנכס השלישי שלך: אנשים
במהלך משבר זה העובדים שלך חייבים להישאר מחויבים מתמיד, כדי להמשיך ולעבור אותו. תקשורת היא מכרעת. הצג אומץ לב ויציבות ונסה להפחית את אי הוודאות ככל האפשר, בכדי שהמורל של העובדים שלך לא יסבול. שמור עליהם, הגן עליהם, וודא שהם נהנים מתחושת בטחון.
אמון וענווה הם קריטיים בכדי להמציא או לחדש את שיטות הניהול שלך. להיות קרוב יותר לצוותים שלך. חדשנות ניהולית יכולה להיות פחות שליטה ויותר אמון.
והכי חשוב לזכור כל משבר הוא הזדמנות, אל תשכח שכמה מהחברות המעניינות ביותר נוצרו והמריאו בתקופות משבר. אני חושב על גוגל, eBay, LinkedIn … אחרי 2001, ו- Uber, Airbnb, Instagram, WhatsApp אחרי המשבר הפיננסי ב -2008.
זה אומר שיש הזדמנויות נהדרות ליזמים גדולים!
בשנים הקרובות, היזמים שיצליחו יהיו אילו אשר ישתחררו מהרגלי העבר יקשיבו לרחשי השוק ויתקרבו אולי לא פיזית אבל בהחלט רגשית לרצונות הצרכנים.
הוסיפו לכך אומץ לב ואתם מוכנים ל 2021 שנה טובה.