להיות מנחה קבוצות זהו מקצוע מאתגר מאד, אך גם מספק מאד.
כשאדם בוחר בקריירה מקצועית של מנחה קבוצות הוא מכוון ומוביל את משתתפי הקבוצה לקראת שינויים חיוביים והשגת מטרות ויעדים החשובים להם.
לימודי הנחיית קבוצות מעניקים לבוחרים בקורס זה את היכולת להשפיע ולהנחות את חברי הקבוצה לרווחה נפשית ולמודעות עצמית גבוהים יותר.
אחד הקורסים המובילים בהנחיית קבוצות נמצא במכללת יוזמות, המכשירה את אלו שבוחרים בלימודי הנחיית קבוצות, כיצד להנחות ולקדם תהליכים קבוצתיים, ליצור בקבוצה דינמיקה קבוצתית המתאימה לעבודת ההתפתחות ולהשיג את מטרות הקבוצה.
יחד עם זאת, בקורס הנחיית הקבוצות, מקבל כל סטודנט כלים מעשיים ותיאורטיים בתחום הנחיית הקבוצות, היכולים לשמש אותו בעבודה חשובה ומשמעותית זו.
מהי הנחיית קבוצות?
הנחית קבוצות הינה דרך בה מתאספת קבוצת אנשים לעבודה משותפת על צרכים שונים או לשם השגת מטרה משותפת.
לקבוצה זו יש מנחה המנווט ומוביל במקצועיות את התנהלות הקבוצה.
המטרה בעבודה קבוצתית היא לקדם את הקבוצה ככלל יחד עם כל אחד מהחברים שבה, להתפתחות ולהשגת היעד המשותף.
בעת העבודה הקבוצתית נוצרת דינמיקה קבוצתית בין חברי הקבוצה, שהיא זו אשר מאפשרת את תהליך הלמידה וההתפתחות.
מנחה הקבוצה הינו מוביל התהליך הקבוצתי, מכוון את ההתנהלות ומפעיל את חבריה.
עליו מוטלת האחריות לנהל את הקבוצה תוך התייחסות אל כל אחד מהמשתתפים בה באופן פרטני וכן הפעלת הקבוצה כולה כיחידה אחת לשם יצירת אותם תהליכי התפתחות והתקדמות.
את המיומנות המקצועית של הנחיית קבוצות ניתן ללמוד בקורס הנחיית קבוצות, כמו קורס הנחיית הקבוצות במכללת יוזמות.
במסגרת הלימודים בקורס מקבל מנחה הקבוצה את המיומנויות התיאורטיות והמעשיות המאפשרות לו להנחות ולקדם את הקבוצה.
מושגי יסוד בהנחיית קבוצות
- דינמיקה קבוצתית – יחסי הגומלין והתקשורת הבינאישית והקבוצתית הנוצרים בתהליך העבודה הקבוצתית בין המשתתפים.
- קבוצת משימה – קבוצה המתאספת לעבודה משותפת כדי להשיג מטרה המשותפת לכולם.
- קבוצה דינמית – אנשים המתכנסים יחד לקבוצה כדי לעבור תהליך של התפתחות והעצמה אישית דרך העבודה הקבוצתית.
- קבוצות למידה ושיפור מיומנויות – קבוצה הנאספת כדי לרכוש מיומנות מקצועית או תיאורטית לגבי נושא ידוע מראש.
בקבוצה מסוג זה, מנחה הקבוצה מהווה מורה או מאמן ומנחה את הקבוצה באופן דידקטי, בשונה מההנחיה בסוגי קבוצות אחרות. - קבוצות מניעה – מטרת קבוצות מסוג זה היא ללמוד על הגורמים להיווצרות בעיות, הדרכים למנוע אותן, דפוסי תקשורת יעילה ובונה, פתרון קונפליקטים וכדו'.
- קבוצת תמיכה – אנשים שלהם בעיה משותפת המתכנסים לעבודה קבוצתית כדי לתמוך אחד בשני ולשפר את התנהלותם מול הבעיה.
קבוצות מסוג אלו יכולות להיות לדוגמה: קבוצת לאלכוהוליסטים, לחולים במחלה המשותפת לכולם, אנשים שעברו אובדן וכדו'. - SETTING (מסגרת)– מונח זה פופולרי יותר באנגלית והכוונה בו היא: קביעה של כללי מסגרת, שלפיהם הקבוצה עובדת.
קביעת ה – SETTING היא אחד מתפקידיו החשובים של מנחה הקבוצה.
כשמדברים על מסגרת לקבוצה, הכוונה היא: לשעת התחלה ושעת סיום, היום בשבוע, מה מותר לעשות בקבוצה ומה אסור וכדו'.
זהו כעין חוזה הנחתם בין מנחה הקבוצה למשתתפים.
קביעת ה- SETTING חשובה גם משום שהוא מהווה אלמנט של וודאות, ביטחון ויציבות למשתתפי הקבוצה. - MODELING (דוגמא אישית) – על מנחה הקבוצה מוטלת האחריות לשמש כמודל התנהגות לחברי הקבוצה ובהתנהגותו לאפשר לחברים להטמיע ולחקות אותה, ככללי ההתנהגות וכנורמות המתבקשות בתהליך העבודה בה.
- לכידות קבוצתית – הקשר הנוצר בתהליך העבודה הקבוצתית עם המנחה ועם חברי הקבוצה, המדמה במידה מסוימת קשרי לכידות משפחתית ו"תמיכה הורית" של המנחה במשתתפים.
הלכידות הקבוצתית מתבטאת באיכות הקשר בין חברי הקבוצה ובתחושת השייכות שלהם אחד לשני.
רמת הלכידות הקבוצתית משפיעה על איכות העבודה בקבוצה ועל יכולתה של הקבוצה לספק למשתתפים ביטחון וסיפוק בעבודתם המשותפת. - רמה גלויה ורמה סמויה בתהליך העבודה הקבוצתית –
ישנם תהליכים קבוצתיים ואישיים במהלך העבודה הקבוצתית המתבטאים מעל פני השטח והינם ברמה גלויה ומודעת.
ולעומתם, תהליכים המתרחשים בצורה לא מודעת או תהליכים אשר חברי הקבוצה אינם מבטאים בגלוי.
אחד מאתגרי מנחה הקבוצה היא להעלות את התכנים הסמויים לרמת הגלויה והמודעת ולעבוד עליהם. - היווצרות תתי קבוצות – בכל תהליך קבוצתי נוצרים עם הזמן תתי קבוצות בתוך הקבוצה השלמה.
למרות שזהו תהליך טבעי בקבוצה, הוא משפיע לרעה על הלכידות הקבוצתית ויכול לגרום לעוינות ולקשיי תקשורת בין חברי התת קבוצות השונות. - תפקידים הנוצרים בקבוצה – מתוך הקבוצה יכול לצמוח מנהיג או לחילופין אדם המהווה שעיר לעזאזל, ליצן הקבוצה וכדו'.
- התנגדויות בקבוצה – בכל תהליך קבוצתי מתעוררות התנגדויות לתהליך, לשיטת ההנחיה, למנחה הקבוצה, התנגדות לשינויים המוצעים, לאנשים מסוימים בקבוצה ועוד.
ההתנגדויות הינן לרוב מנגנוני הגנה הפועלים ברמה מודעת או לא מודעת.
הסיבות להתנגדויות יכולות להיות פחדים שונים, קושי לבצע שינויים ורצון לעכב תהליכים חדשים המתחילים להיווצר בקבוצה.
ההתנגדות יכולה להתבטא במלל ישיר או עקיף של כעס וביקורת ולעיתים בצורה פסיבית בה האדם מפסיק לשתף פעולה בתהליך הקבוצתי, קטיעה של דברי המנחה, הסטת הדיון או הצגת שעמום וחוסר עניין במתרחש.
לעיתים ההתנגדות היא ניסיון לבדוק את גבולותיו של המנחה ויכולתו לעמוד בפני תוקפנות.